Selina Rosenborgs mormor gikk bort for flere år siden, men mot sine siste leveår begynte hun å snakke om hvordan hun hadde opplevd å vokse opp i New York, som datter av jødiske immigranter fra Øst-Europa. I tillegg til å føle på utenforskapet ved å være immigrant, var hun jøde. Hun gjorde alt hun kunne for å passe inn, noe som resulterte i at hun tok avstand fra det jødiske ved sin identitet. Hun skammet seg.
Familien levde i et allstedenærværende traume etter andre verdenskrig, hvor Rosenborgs oldefar hadde mistet hele sin familie, og oldemoren hadde mistet en stor del av sin. De var fattige fabrikkarbeidere, og sto lavt på den sosiale rangstigen i samfunnet. Mormoren skjulte sin jødiske bakgrunn for alle utenfor hjemmet gjennom hele oppveksten og langt inn i voksen alder.
«Jeg husker hun delte sin glede for klezmermusikk, og hun syltet kosher-pickles hvert år. For disse var hun så glad i. Hun tilberedte noe jødisk mat en sjelden gang, og til jul laget hun til Hannukah-feiring for oss barnebarna. Jeg er blitt fortalt at hun tok oss med på Purim-feiring også, men da var jeg så liten, at det husker jeg ikke. Men hun snakket aldri med oss om familien sin, eller hva det ville si å være jøde.»
Jeg visste alltid at jeg var jøde, men jeg visste aldri helt hva det ville si.
«Hun snakket heller aldri med barnebarna om traumet som familien hadde opplevd, og som vi på en måte fremdeles levde med, ved å la det være en usagt, bakenforliggende ikke-sak. Jeg visste alltid at jeg var jøde, men jeg visste aldri helt hva det ville si. Jeg tror kanskje hun ønsket å videreføre noe til oss barnebarna, fordi hun forsto viktigheten av det da hun begynte å kjenne på alderdommen.»
I forbindelse med åpningen av utstillingen spilte museet inn en podcast-episode hvor vi intervjuet kunstneren.